BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, January 15, 2011

Salam ukhwah fillah...

Alhamdulillah hari ni, ana diberi kesempatan, kesihatan dan kekuatan untuk sama2 menghadiri wacana isu2 semasa akidah: pluralisme agama yang diadakan di Dewan Sultan Mizan, UMT..

Program yang diadakan dari pukul 7pg hingga 5 ptg ini memberi pendedahan yang sangat baik kepada penonton..

Pluralisme adalah satu pandangan atau fahaman yang mengatakan semua agama adalah sama.. fahaman yang bercanggah dengan tuntutan agama ini semakin menular dalam kalangan masyarakat sama ada mereka sedari ataupun tidak..

Di sini, ana bukan berniat nak mengupas tentang isu atau impak ini kerana memang ana tidak arif pasal ni.. masa datang sini baru jelas tentang pluralisme agama. ..tapi masih ada jugak yang kabur..huhu

Antara faktor yangdapat dilihat sebagai penyebab kepada anasir ini ialah perdebatan antara agama. Yang lebih parah apabila yang bercakap adalah orang yang tidak benar2 arif tentang agama yang mudah terpedaya dengan dakyah yang disampaikan oleh musuh2 Islam yang memang pada luarannya nampak semuanya betul, tepat dengan huraian yang kononnya telah dikaji. Dalam usaha untuk memastikan ada perpaduan di antara semua orang tanpa mengira agama, unsur pluralisme telah menyerapi pemikiran segolongan yang tidak berbalik kepada al quran dan as sunnah dalam menyelesaikan sesuatu isu...

Seperti yang telah dibentangkan, di negara jiran banyak impak yang jelas negatif dapat dilihat seperti kahwin campur, ucapan hari krismas dibenarkan dan sebagainya yang jelas bercanggah dengan akidah islam yang sbenar..

Ana jadi takut apabila merenung kesan daripada serangan pemikiran oleh musuh2 Islam tercinta yang tidak akan pernah berhenti.. doaku ya Allah..jauhilah diriku, keluargaku, sahabat2ku dan semua umat Muhammad daripada virus akidah ini.

0 comments: