BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, February 24, 2010

Maulidur semakin hampir, banyak program yang dianjurkan untuk meraikan ulang tahun kelahiran junjungan besar nabi Muhammad S.A.W yang diadakan di setiap tempat sama ada mengadakan ceramah, forum dan semestinya perarakan maulidur rasul. Sungguhpun segala program ini amat baik namun terdapat segelintir umat islam yang kurang menitikberatkan soal mengamalkan sunnah yang ditinggalakan oleh penghulu segala nabi ini. Bukankah itu yang dituntut baginda bukanlah program besar-besaran yang sering mendapat perhatian meskipun mengadakan sambutan seumpanya tidaklah salah walaupun ada yang menganggapnya sebagai satu bidaah. Macam mana nak menerapkan segala sunnah nabi dalam kehidupan dan bagaimana nak memberitahu kepada masyarakat islam sunnah2 nabi???
Bukankah nabi pernah bersabda semasa khutbah terakhir iaitu “Barang siapa mencintai sunnahku, bererti mencintai aku dan kelak orang-orang yang mencintaiku, akan masuk ke dalam syurga bersama-samaku.”
Antara sunah nabi ialah tahajjud, membaca Al-quran, jangan tinggalkan masjid jaga solat dhuha, sentiasa sedekah, amalkan istighfar.
Semoga diriku dapat mengikuti sunah2 ini.ameen...
Kelebihan berselawat
1. Mendapat syafaat Nabi Muhammad s.a.w:
• Sabda Nabi Muhammad s.a.w. :
"Barangsiapa yang berselawat kepadaku pada waktu pagi sepuluh kali dan pada waktu petang sepuluh kali, dia akan memperolehi syafaatku pada hari kiamat. "
Nasib kita di akhirat memang tidak pasti. Kalau dilihat pada diri kita umat akhir zaman yang banyak cacat cela dan kekurangan ini, rasa-rasanya kita adalah lebih layak untuk masuk neraka daripada masuk ke syurga. Oleh itu kita sangat memerlukan syafaat Nabi Muhammad untuk menolong kita di akhirat nanti. Syafaat Nabi di akhirat nanti ada 5 jenis
i) Syafaat Nabi untuk membebaskan ummat manusia daripada kedahsyatan Padang Mahsyar.
ii) Syafaat Nabi untuk memasukkan suatu kaum ke dalam syurga tanpa hisab dan perhitungan apa pun.
iii) Syafaat kepada kaum setelah dihisab dan diputuskan untuk menerima hukumnya yang setimpal, agar dicabut hukuman itu.
iv) Syafaat mengeluarkan mereka yang berdosa, dari azab neraka.
v) Syafaat untuk menaikkan ke tingkat yang lebih tinggi di syurga.
2. Mendapat perlindungan dan pembelaan dari Nabi s.a.w. (dengan izin Allah jua)
Rujukan :
• Riwayat Al Baihaqi dan Al Khatib; Sabda Nabi Muhammad s.a.w. :
"Barangsiapa berselawat kepadaku di sisi kuburku maka aku mendengarnya, barangsiapa berselawat kepadaku dari jauh, maka selawat itu diserahkan oleh seorang malaikat yang menyampaikan kepadaku dan ia dicukupi urusan keduniaan dan keakhiratan dan aku sebagai saksi dan pembela baginya. "
3. Mendapat keampunan dosa dari Allah.

0 comments: